Konsolidacja dla Grup Kapitałowych z uwzględnieniem specyfiki firm deweloperskich

Rozwiązania

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

Jeżeli chcieliby Państwo uzyskać więcej informacji o naszych rozwiązaniach, usługach, czy doświadczeniach - zapraszamy na bezpłatną konsultację.

Konsolidacja dla Grup Kapitałowych z uwzględnieniem specyfiki firm deweloperskich

Oferowane przez nas narzędzia umożliwiają realizację procesu konsolidacji aktualnie stosowanymi metodami (pełną oraz praw własności), zgodnie z dowolnymi standardami (IFRS / PSR / US GAAP itp.) z możliwością uwzględnienia specyfiki branży deweloperskiej:

  • Obsługa dynamiki struktury grupy:
    • Zakładanie, zamykanie spółek;
    • Symulacja zmian w strukturze grupy;
  • Ewidencja i automatyczne wyliczanie korekt związanych z finansowaniem wewnątrz Grupy Kapitałowej (kredyty, pożyczki);
  • Wyłączenie transakcji sprzedaży wewnątrzgrupowej, w tym wyłączenie aportów oraz eliminacja niezrealizowanej marży na tych transakcjach;
  • Aktywowanie kosztów finansowych;
  • Budżety projektów budowlanych (weryfikacja rentowności, odpisy aktualizujące wartość zapasów, prognozy finansowych);
  • Raportowanie projektów budowlanych;
  • Analiza wrażliwości wyniku finansowego na zmianę stopy procentowej;
  • Segmentacja (rodzaje działalności, geograficzna);

Wraz z obsługą standardowych etapów procesu konsolidacji sprawozdań finansowych:

  • zebranie pakietów konsolidacyjnych od spółek – Systemy informatyczne pozwalają dbać o jakość danych pochodzących ze spółek zależnych oraz terminowość ich dostarczania spółce dominującej. Na podstawie ustalonych wcześniej reguł dane są weryfikowane (sprawdzenie sumy bilansowej, porównanie wartości w sprawozdaniach i notach objaśniających). Nie bez znaczenia pozostają także systemy ETL, automatycznie pobierające, walidujące oraz mapujące dane z systemów ERP, wykorzystywanych w organizacji.
  • uzgodnienie sald i obrotów wewnętrznych – Dzięki wykorzystaniu narzędzi informatycznych, kontrolerzy oraz księgowi jednostki dominującej nie muszą angażować się (bądź ograniczają owe zaangażowanie) w proces uzgodnienie sald i obrotów wzajemnych przez spółki zależne. Wyliczenia dokonywane są automatycznie, na dowolnym poziomie szczegółowości oraz w dowolnych walutach, natomiast odpowiednie działy reagują dopiero w sytuacji, kiedy spółki zależne samodzielnie nie dochodzą do porozumienia.
  • dostosowanie sprawozdań jednostkowych do zasad rachunkowości Grupy – Odpowiedni program towarzyszy kontrolerowi czy księgowemu zaangażowanemu w proces konsolidacji także na tym etapie. Magazynuje on wszystkie dane, uwzględniając wersję pierwotną oraz nanoszone następnie ręcznie korekty. Jest to niezwykle istotne, ponieważ informacje te wymagane są jako element dokumentacji konsolidacyjnej, przygotowywanej na rzecz audytorów.
  • przeliczenie sprawozdań jednostkowych do waluty funkcjonalnej Grupy – Translacja walutowa także polega automatyzacji. Zadaniem specjalistów IT oraz osób odpowiedzialnych merytorycznie za konsolidację jest przygotowanie uniwersalnych algorytmów – polegających w zdecydowanej mierze na przypisaniu odpowiedniego rodzaju kursu do poszczególnych grup kont sprawozdawczych oraz wyliczeniu wszystkich różnic kursowych. Po ich zaimplementowaniu translacja zostanie zrealizowana automatycznie.
  • automatyczne wyłączenia konsolidacyjne – Korekty – ich ilość oraz rodzaje mogą być niemal dowolnie modyfikowane na etapie wdrażania wybranego rozwiązania informatycznego, wspierającego konsolidację, definiowanie generycznych reguł konsolidacyjnych, bazujących na zależnościach kapitałowych pomiędzy poszczególnymi jednostkami. Standardem jest wsparcie wszystkich stosowanych metod konsolidacji: pełnej, proporcjonalnej oraz wyceny metodą praw własności. Systemy wspierają wszystkie wyłączenia kapitałowe, wewnątrzgrupowe, wyliczenie udziałów mniejszości, dywidendy itd.
  • ręczne korekty konsolidacyjne – Na tym etapie procesu konsolidacji organizacja powinna opiera się przede wszystkim na zasobach ludzkich oraz posiadanej wiedzy. Nie każdy proces można zautomatyzować, czasami upraszczanie na siłę przynosi efekt odmienny od zamierzonego. Oferowane rozwiązania wspierają procesy tworzenia i księgowania korekt, czyniąc go przejrzystym i audytowalnym. Odpowiednie moduły umożliwiają łatwe zarządzanie korektami, ich walidowanie oraz automatyzację korekt cyklicznych.
  • badanie i prezentacja sprawozdań skonsolidowanych – Rozwiązania IT, wspierające konsolidację, pozwalają ustrzec się prostych błędów rachunkowych (błędne formuły, nieaktualne arkusze danych). Rozbudowane moduły walidacji danych pozwalają wystrzec się podstawowych błędów oraz zapewniają kompletność danych. Wykorzystanie systemu informatycznego systematyzuje ponadto cały proces, umożliwia generowanie spójnej dokumentacji konsolidacyjnej, która następnie będzie badania pod względem merytorycznym oraz technicznym. Pełna integracja z pakietem MS Office zapewnia ogromną elastyczność oraz powtarzalność procesu. Pozwala także na równoległe prowadzenie prac nad poszczególnymi etapami konsolidacji.

Wykorzystanie narzędzi IT umożliwia ponadto menedżerom śledzenie postępu procesu. Na bieżąco widoczna jest informacja na temat ilości spółek z grupy, które przekazały już pakiety konsolidacyjne oraz na jaki etapie znajdują są pozostałe.

Efektem wykorzystania systemu informatycznego jest skonsolidowane sprawozdanie finansowe, składające się z następujących części:

  • wprowadzenie do skonsolidowanego sprawozdania finansowego,
  • skonsolidowany bilans,
  • skonsolidowany rachunek zysków i strat,
  • skonsolidowany rachunek przepływów pieniężnych,
  • zestawienie zmian w skonsolidowanym kapitale własnym,
  • dodatkowe informacje i objaśnienia do skonsolidowanego sprawozdania finansowego.