Business Intelligence w sektorze bankowym

Business Intelligence w sektorze bankowym

Data dodania: 10 stycznia 2014
Podziel się informacją:

W każdej organizacji występuje pewien poziom napięć – co nie jest sytuacją idealną – ale szczególnie narażone są na to przedsiębiorstwa sektora finansowego, a zwłaszcza banki. Sytuacja zarządzania pieniędzmi innych ludzi i firm pozostawia ekstremalnie mało miejsca na błędy. A największa odpowiedzialność spoczywa oczywiście na zarządzających.

Obecnie wprowadzanych jest coraz więcej zasad (rządy, instytucje nadzoru finansowego – jak choćby KNF w Polsce) dotyczących tego, jak banki powinny działać i jaki poziom biznesowego ryzyka jest dopuszczalny. Absolutnie konieczne jest, by wszystkie dane i analizy były w 100% dokładne. Wszystkie działania powinny być monitorowane non-stop, z zarządem i udziałowcami gotowymi na podjęcie decyzji, kiedy tylko okazuje się to niezbędne.

W tym miejscu do głosu dochodzą rozwiązania Business Intelligence. Narzędzia i usługi BI, z których implementacji może czerpać organizacja, mogą okazać się bezcenne dla stabilności i rozwoju organizacji – nie tylko finansowej. Zarządowi zawsze zależy na jak najbardziej efektywnym prowadzeniu biznesu, jednocześnie obniżając straty i zwiększając wskaźniki wydajności.

BI pozwala firmom na lepszą organizację poprzez zbieranie danych, prowadząc do redukcji nakładów i zwiększenia zysków. W odniesieniu do banków, konkretne metody i aplikacje z obszaru BI będą wspierać produktywność, np.:

  • Data mining i projektowanie
  • Raportowanie
  • Planowanie
  • Prognozowanie
  • Mobile BI
  • Przekształcenia surowych danych w informacje

Można wymienić w różnych obszarach wiele korzyści, jakie niesie ze sobą wprowadzenie narzędzi Business Intelligence:

  • Delegowanie: narzędzia BI zapewniają dostęp do dokładnych i rzetelnych danych, wspierając podejmowanie decyzji – dzięki temu zarząd może efektywnie delegować zadania. Dodatkowo ułatwieniom podlegają także procesy raportowania, zmniejszając nakłady prac.
  • Budżetowanie: kluczowym aspektem działalności jakiejkolwiek instytucji finansowej jest budżetowanie. Wykorzystanie analitycznych narzędzi BI stabilizuje te procesy poprzez automatyzację przesyłów danych oraz automatyzację prowadzonych analiz.
  • Planowanie: dokładnie zbierane i agregowane dane pozwalają osiągać wyniki. Pod kątem planowania finansowego analizy obecnej sytuacji na rynku pozwalają organizacji dostosować techniki i systemy w celu zapewnienia optymalnych przychodów
  • Przewaga konkurencyjna: Sektor bankowy jest niezwykle konkurencyjny, dlatego ważne jest, by organizacja wykorzystywała każdą przewagę jaką jest w stanie wypracować. Rozwiązania BI pozwalają uzyskać wartościowe, dokładne dane dotyczące klientów, konkurentów oraz środowiska zewnętrznego, co z kolei pozwala na tworzenie nowych pomysłów i wdrożenie strategii optymalizujących wzrost zysków.
  • Komunikacja: Z wykorzystaniem mobilnego BI, zarząd i pracownicy mają dostęp do sieci kontaktów w chmurze gdziekolwiek by się nie znajdowali, dzięki czemu mają wgląd w dane w czasie rzeczywistym (z wykorzystaniem zabezpieczonej sieci). Redukuje to koszty czasowe, zwiększa produktywność i efektywność pracowników oraz pozwala na monitorowanie KPI. Poprzez dostęp do odpowiednich danych, pracownicy terenowi mogą reagować z odpowiednią szybkością, podejmować trafne decyzje – przykładając się do zwiększenia zysków organizacji.